Miksi somemarkkinointi on tärkeää?
Koska se toimii. Kaikessa yksinkertaisuudessaan somemarkkinointi on kustannustehokas tapa lisätä brändin tunnettuutta, rakentaa asiakassuhteita, ohjata liikennettä verkkosivuille ja kasvattaa myyntiä. Some ei ole tänä päivänä enää pelkkä kiva lisä – se on digitaalisen markkinoinnin etulinja, jossa brändit luodaan, muistetaan ja jaetaan. Siellä, missä ihmiset peukuttaa, skrollaa ja tallentaa, on brändin hyvä olla.
Mikä kanava kannattaa valita?
Tosiasiahan on, että tähän ei ole yhtä oikeaa vastausta – sen sijaan on monta väärää. Kanavavalinnat ovat ihan täysin riippuvaisia yleisöstäsi, tavoitteistasi, resursseistasi ja vähän siitäkin, missä kanavassa kannattaa oikeasti olla aktiivinen. Tässä somekanavien cheat sheet:
- Facebook: Äiti, alakoulun englanninope, kummisetä ja naapurin kissa – täältä löytyvät kaikki, jotka eivät välttämättä tiedä, mitä brainrot tarkoittaa. Tuttu ja turvallinen, ylivoimainen kohdennus ja taitaapa edelleen olla käyttäjämääriltään Suomen suurin sosiaalisen median kanava.
- Instagram: Visuaalisten tarinoiden pelikenttä. Jos brändisi näyttää hyvältä, täällä se loistaa. Instagram on vahva työkalu brändimielikuvan luomiseen ja esimerkiksi vaikuttajamarkkinointiin. Käyttäjäkunta on selkeästi nuorempaa kuin Facebookissa, vaikka saatat tässäkin kanavassa tavoittaa meidän boomerit.
- TikTok: Täältä löytyy luovan sisällön ja viraali-ilmiöiden koti. Kyseessä on erittäin sitouttava alusta – erityisesti nuorelle yleisölle. Jos uskallat irrotella ja heittäytyä, voit kerätä tuplasti sen seuraajakunnan, jota olet havitellut Metan kanavissa vuosikymmenen ajan.
- LinkedIn: Tuo B2B-markkinoinnin peruskallio! Rekryt, työnantajamielikuva, asiantuntijabrändäys, verkostoituminen… Tää on aika selkee!
- YouTube: Jos sulla on tarina, täällä se saa tilaa hengittää. YouTube on videoiden jättiläinen – oli sulla sitten enemmän kerrottavaa tai YouTube Shortseihin paremmin sopivaa lyhyttä stooria. Ja tiesitkö, että kyseessä on maailman toiseksi suurin hakukone?
- X (eli entinen Twitter): Uutiset, nopeat reaktiot ja terävät huomiot. Jos brändisi haluaa provosoida tai olla hyvin ajan tapahtumissa kiinni, on tämä sun paikka. Nopeatempoinen X toimii myös ajankohtaiseen keskusteluun, uutisten jakamiseen tai ihan vaan asiakaspalveluun!
Kuinka usein pitäisi julkaista?
Määrä ei korvaa laatua – mutta säännöllisyys on valttia. Toisaalta ei tiheästä julkaisutahdista mitään haittakaan ole, joten tämä on pitkälti kiinni resursseista:
Meidän suositukset:
📘 Facebook: 1–4 kertaa viikossa
📸 Instagram: 2–5 kertaa viikossa + tarinoiden päivitys
🎵 TikTok: 2–5 kertaa viikossa
💼 LinkedIn: 1–3 kertaa viikossa
Millaista sisältöä kannattaa tehdä?
Sellaista, joka herättää tunteen. Somessa voittava konsepti on se, joka saa ihmiset hörähtämään, jakamaan kaverille, kokemaan ahaa-elämyksiä, pohtimaan, hymyilemään tai painamaan tallenna-nappia. Tunteen tyypillä ei niinkään väliä, mutta sanottakoon, että kädenlämpöinen harvoin toimii. Kokeile rohkeasti erilaisia sisältömuotoja, kuten kuvia, videoita, karusellijulkaisuja, tarinoita, lyhytvideoita ja vaikkapa live-lähetyksiä!
Opeta, viihdytä, kysy, reagoi. Hyvä sometekeminen ei ole koskaan yksinpuhelua, vaan vuorovaikutteista keskustelua.
Millaisista käyttäjämääristä puhutaan kussakin kanavassa?
Somen käyttäjämäärät vuoden 2024–2025 arvioiden mukaan:
🔵 Facebook: n. 2,5 miljoonaa – edelleen se iso laiva yhdessä Instagramin kanssa, vaikka TikTok seilaakin jo rinnalla
🟣 Instagram: n. 2,4 miljoonaa – makeiden kuvien, kelojen ja fiiliksen mekka
⚫ TikTok: n. 2,1 miljoonaa – ei enää pelkkää teinien tanssia, sillä myös aikuiset löytävät tiensä tänne – ja hyvin löytävätkin
Yhteenveto (eli jos et jaksanut lukea kaikkea edeltävää)
Some ei ole paikka, jossa ”vain julkaistaan jotain”. Se on osa liiketoiminnan ydintä – ja parhaimmillaan sen avulla tehdään tulosta. Kannattaa silti pitää mielessä, että suora kaupallisuus ei välttämättä toimi somessa kaikilla brändeillä, vaan suosittelemme miettimään asiaa reippaasti boksin ulkopuolelta.
Sosiaalisessa mediassa markkinointi on dynaamista ja jatkuvasti muuttuvaa. Oikean strategian, kanavavalinnan ja laadukkaan sisällön avulla voit saavuttaa merkittäviä tuloksia. Vaikka Facebook pitää edelleen pintansa suurimpana kanavana, Instagramin visuaalinen voima ja TikTokin räjähdysmäinen kasvu tarjoavat uusia ja jännittäviä mahdollisuuksia tavoittaa ja sitouttaa suomalaisia kuluttajia.
Valitse siis oikeat kanavat. Puhu yleisösi kielellä. Ole aktiivinen, mutta älä spämmää. Ja ennen kaikkea – tee sisältöä, joka saa aikaan tunteen.
