Sosiaalisessa mediassa rentous ja kielellä leikkiminen kuuluvat asiaan, eivätkä kenenkään sisällöt saisi jäädä syntymättä kieliopin pelossa. Mikäli sanan kirjoitusmuoto epäilyttää, Google on kaveri!

Vaikka olisitkin rennomman puoleinen markkinoija, kielioppinatsit arvostavat oikeakielisyyttä! Vilkaise siis lista läpi ja anna kirjoitustaidollesi synninpäästö.

1. Päivämäärien loppuun aina piste!

Lehtemme ilmestyy 12.8., 3.10. ja 12.12.

2. Iske välimerkit lauseen lopussa viimeiseen sanaan kiinni

Ei jätetä välejä! / Ei jätetä välejä !

3. Emoji ei päätä lausetta

Älä siis unohda pistettä! 😊 Mieti myös emojiesi käyttöä luettavuuden kannalta – keskitä emojit sopiviin kohtiin, jokaisen lauseen ei tarvitse loppua emojiin.

4. CAPS LOCK ja kolmen pisteen viljely ovat tuttuja etenkin Facebook-kirppiksillä

ISOLLA KIRJOITTAMINEN ON HUUTAMISTA ja kolmen pisteen käyttö osoittaa muun muassa lauseen jääneen kesken tai ilmauksesta puuttuvan jotain…

5. Juhlapyhät pienellä!

Poikkeuksena Lucian päivä.

6. Yleiset sudenkuopat:

Oikein                   Ei näin
enää                     enääN
niinpä                   niiMpä
sydämellinen        sydämMellinen

7. Hyödynnä rivittämistä ja kappalejakoa myös sosiaalisessa mediassa

Pitkän tekstin rivittäminen keventää lukukokemusta huomattavasti.

8. Yhdyssanojen kirjoittaminen tuottaa monella päänvaivaa

Kirjoita sana Googleen ja varmistu kirjoitusasusta!

Kiroiletko kuin merimies? → Tsekkaa TÄÄLTÄ hyvä kielioppisääntö! 😀

9. Minne se viiva törkätään?

Mikäli kyseessä on yksi sana, yhdysmerkki kirjoitetaan sanan kanssa yhteen, esim. uima-allas (kaksi vokaalia peräkkäin, siksi yhdysmerkki) tai Citroën-merkkinen. Jos kyseessä on sanaliitto (eli useampi sana), viivan eteen tulee väli → Citroën C1 -merkkinen tai pro gradu -tutkielma.

10. Nimet kirjoitetaan aina isolla alkukirjaimella!

Pienellä alkukirjaimella kirjoitetaan mm. kielten nimet, viikonpäivät ja kuukaudet (toisin kuin englanniksi!).

Huh huh, kielioppisaarna suoritettu! Älä kuitenkaan pelästy paasausta – virheet ja typot ovat osa hektistä sosiaalista mediaa.

Sydänsuruja Facebook-mainosten suhteen? Lukaise myös “Some-markkinoinnin synnit OSA 2: Facebook-mainokseni eivät käynnisty“.