GRAND ONE 2022

KATEGORIAT: PARAS SOMEPRESENSSI & DIGITAALINEN SISÄLTÖMARKKINOINTI

VIHANNES-LAITILA:

BEST SELLERI

Tavoite

Tavoitteenamme oli luoda Vihannes-Laitilalle erilainen ja muistettava somepresenssi. Vihannes-Laitilan brändi on kilpailijoihin verrattuna vielä melko tuntematon, joten tavoitteena oli saada asiakas muistamaan iloiset vihannespostaukset myös kaupan hyllyjen välissä, kun hän valitsee seuraavaa juurespussukkaa. Haluamme nostaa kotimaisten tuoreiden juuresten arvostusta, ja sitä kautta Vihannes-Laitilan myyntiä. Otimme tavoitteeksi brändilliseen sisällöntuotantoon yhden asian: saada yleisö hymyilemään Vihannes-Laitilan julkaisuja nähdessään. Puoli kiloa päivässä -sisällöt päätettiin jättää muille, ja luoda itse viihdyttävää, helppoa ja hauskaa sisältöä. Päämittareiksi tekemiselle asetettiin seuraajien kasvu sekä sitoutumisten määrä.

Strategia

Brändin muistettavuden maksimoimiseksi sisältöjen täytyy aiheuttaa katsojassaan tunnereaktio. Haluttu lopputulos on saada yleisö sitoutumaan kommentoimalla tai jakamalla sisältöä. Uskomme, että tähän päästään parhaiten nopeasti tulkittavalla ja hauskalla sisällöllä. Kuva kiinnittää huomion ja aito tunnereaktio houkuttelee kommentoimaan. Myös aito vuorovaikutus brändin puolelta kommenttikentässä on tärkeässä roolissa asiakassuhteen vahvistamisessa.

Casessa mukana olevat sometilit: Facebook

SISÄLLÖT


Päätimme ottaa Facebookin pääteemaksi vahvan yhtenäisen linjan: yksinkertainen huumori ja sanaleikit. Hauska mutta yksinkertainen kuva yhdistettynä muutamien merkkien oivaltavaan copyyn ja somekonsepti on valmis. Best Selleri.

Brändimielikuvaa raikastetaan hauskoilla sisällöillä aina perjantaisin, mutta lisäksi teemme myös enemmän ostoon ohjaavaa sisältöä. Keskiviikkoisin julkaistaan #kasviskeskiviikko -konseptin alla inspiraatiosisältöjä ohjaamaan tuotteiden kokeiluun. Nämä ovat tavanomaisempia, mutta hyödyllisiä sisältöjä, kuten reseptejä ja vinkkejä. Vihannes-Laitilan rento tone of voice jatkuu myös näissä sisällöissä.

KOMMENTIT SEN KERTOVAT


Kommentit paljastavat, miten sisältö on todellisuudessa vastaanotettu ja tulkittu, ja Vihannes-Laitilan Facebook onkin pullollaan positiivisia kommentteja. Monet ovat intoutuneet mukaan keksimään itse vastaavia vitsejä tai heittämään jotakin nokkelaa vastapallona postauksiin.

Kommenttipilvi

TULOKSET

Uskomme, että hyviin tuloksiin voi päästä myös ilman suurta mediapanostusta. Erityisesti mittasimme kommenttien määrää ja sävyä – ja vastaanotto onkin ollut erittäin positiivinen. Vihannes-Laitila on onnistunut kasvattamaan sosiaalisen median kanaviinsa omaa fanikuntaa, jotka sitoutuvat sisältöihin, fiilistelevät satokauden tuotteita ja nauttivat aidosti tuotetusta somesisällöstä. Sitoutumisaste on ollut erittäin korkea, ja Vihannes-Laitila on kasvattanut seuraajakuntaansa yli 200 prosenttia.

20 %

parhaan julkaisun sitoutumisaste
(sitoutumiset / kattavuus)

+237 %

seuraajamäärän kasvu vuodessa

48 %

tavoittavuus kohdeyleisöstä
(35–65+-käyttäjät Facebookissa)

40,7 %

orgaanisen näkyvyyden osuus Facebook-kattavuudesta

40 498

menestyneimmän julkaisun orgaaninen tavoittavuus

 1,1 M

sisältöjen näyttökerrat yhteensä

TEKIJÄT

ASIAKAS

Jari Mämmi, markkinointipäällikkö

TOIMISTO

Taneli Lahtinen, Creative
Juha Karhu, Senior Social Media Specialist