GRAND ONE 2021

KATEGORIAT: PARAS SOMEPRESENSSI & DIGITAALINEN SISÄLTÖMARKKINOINTI

TAFFELTOK – VIRAALIA VIRAALIN PERÄÄN

Lähtökohta

Nuorta yleisöä ei ole tunnetusti helpoin miellyttää – kanavana TikTok vaatii äärimmäistä tilannetajua sekä rentoutta toimiakseen. Taffel lähti hakemaan jalansijaa nuorten keskuudessa TikTokista keväällä 2020, jolloin moni brändi ei ollut vielä ehtinyt koko kanavaan.

@taffelsuomi TikTokissa

Tavoite

Tavoitteena oli rakentaa Taffel-fanien yhteisö, joka reagoi, duettaa sekä kokee brändin omakseen. Päämittareina kanavalle asetettiin seuraajien kasvu Taffelin Instagramin ohi, viraaleiksi nousseiden videoiden prosentuaalinen määrä, engagement rate sekä videoiden katselumäärät. Viraalina pidetään videota, joka kerää yli 100 000 näyttöä kohderyhmässään.

Strategia

Taffelin TikTok-strategian keskiössä on tuottaa sisältöä, jonka nuoret ottavat omakseen. Videoiden keskiössä on monipuolisesti koko snacks-tuotevalikoima, uutuusarvo tai muu niille ominainen seikka. TikTokissa esitellään uutuuksia, nostetaan sesonkiin sopivia tuotteita (kuten joulukalenteria) sekä tuetaan muissa kanavissa kulkevia kampanjoita TikTokille ominaisella tyylillä.

Taffelin TikTok pyrkii herättämään ostohalut ja sitouttamaan nuoret, alle 30-vuotiaat vahvasti brändiin. Sitoutumista rakennetaan keskustelulla, erilaisilla haasteilla ja duetoilla sekä tarttumalla TikTokissa vallitseviin trendeihin. Videot poikkeavat myös Taffelin totusta bränditekemisestä, sillä vahvojen värien ja graafisten elementtien sijaan videot ovat autenttisia, arkisia ja rennosti puhelimella kuvattuja. Taffel on TikTokin orgaanisen bränditekemisen pioneereja – alkutaival lähtikin vahvalla kokeilulinjalla, jossa eri sisältöideoita kokeiltiin rohkeasti ja tulosten perusteella löydettiin oikea tekemisen linja.

Toteutus

TikTokissa nojataan vahvasti tuotekeskeiseen tekemiseen eli snackseja nostetaan mukaan trendeihin, resepteihin kuin arjen hullutteluihin. Taffelille TikTok on täysin uniikki kanava, sillä se elää omassa nuorekkaassa kuplassaan. Kampanjavisuja tai muuta vastaavaa ei jalkauteta TikTokiin suoraan, vaan kampanjoiden sanoma tuodaan kanavalle uskolliseen tyyliin huumorin kautta.

Se fiilis kun 

Sipsifaneille moni asia on pyhää ja samaistuttavaa pintaa on helppo löytää kaikille rakkaan herkun ääreltä. Taffelin kyselyt keräävät vastauksia tuhansin kappalein ja sitoutunut yleisö yltyy välillä koviinkin skaboihin kommenttikentässä.

”Aina kun katon teidän videoita, mulle tulee sipsihimo”, kertoo @mari_husso.

Tuotteet keskiöön

Moni onnistuu viihdyttämään TikTokissa, mutta Taffel onnistuu tuomaan tuotteensa keskiöön. Hyvän menon mukana pysyvät tietenkin kaupalliset tavoitteet!
Sokkotestisarjassa maisteltiin eri tuotteita arvaten makuja ja itsenäisyyspäivän kunniaksi kättelyjonoon arvosteltavaksi asettuivat Taffelin syksyn uutuudet.

”Pakko lähteä nyt kauppaan ostaa Grills-sipsejä”, toteaa @tiiammm.

Syvennetään suhdetta

Vinkkejä, reseptejä ja inspiraatiota! TikTokissa tarjoillaan huumorin lisäksi myös täysin uusia käyttötapoja snackseille. Juustonaksukanaa jaettiin TikTokin ulkopuolelle lähes 3000 kertaa!

”Omg! Pakko testaa, kiitos!”, kommentoi @kalaforniamom.

@taffelsuomi Tägää kaveri ja kerro mikä näistä se on! 😄 #beoriginal #fry #taffel #sipsit ♬ original sound - Taffelsuomi
@taffelsuomi 1/4 Sipsien sokkotestit! Kokeile tunnistaako sun kaveri sipsit sokkona ja tägää meidät videoon 😄 #taffel #sipsit #tiktoksuomi #sokkotesti ♬ original sound - Taffelsuomi
@taffelsuomi Kerro sun parhaat sipsihackit tai reseptit kommenteissa! 😊 #tiktoksuomi #taffelsuomi #taffel #sipsit ♬ original sound - Taffelsuomi

Hereillä kommenteissa

TikTokissa kommenttikenttä käy kuumana ja Taffel-fanit keskustelevat keskenään. Taffelilla onkin tapana hypätä keskusteluun mukaan myös oman kanavansa ulkopuolella, esimerkiksi tägätyissä videoissa tai materiaalissa, jossa vilahtaa tutut sipsipussit. Tärkeintä on myös napata trendeistä kiinni niiden ollessa kuumimmillaan. Liian hidas tuotantoprosessi tappaa kanavan kasvun. Nopeimmillaan video on ollut livenä alle tunnin kuluttua idean syntymisestä.

TikTok-vaikuttaja Sari Aalto (3,9 miljoonaa seuraajaa) kommentoi Taffelille humoristisesti ”Seuratkaa mua pliis!”. Reagoimme kommenttiin videolla, jossa Sarin vatsastapuhujanukkea parodioiva sipsipussi alkaa seuraamaan Saria. Sari jakoi videon omaan Instagram Storyynsa.

Sarin lisäksi aloimme seuraamaan myös todellisia Taffel-faneja.

Tulokset

Ajanjakso 21.2.2020–4.2.2021
Yhteensä 45 TikTok-videota

Kaikki näkyvyys on saavutettu orgaanisesti ilman mediapanostuksia.

@taffelsuomi on seuraaja- ja katsojamääriltään Suomen suurimpia brändin hallinnoimia TikTok-tilejä. Vahvat ideat, kanavatuntemus ja rento ote ovat mahdollistaneet orgaanisen viraalinäkyvyyden. Taffelin TikTok nauttii huimaa suosiota ja seuraajia on kertynyt Taffelin Instagram-kanavaan verrattuna kolminkertainen määrä, yli 23 500 seuraajaa.  Taffelin TikTokista tekee uniikin sisällön tasainen menestyminen.

TikTokille on tyypillistä, että tilien muutamat videot nauttivat hurjaa suosiota, mutta muiden videoiden näyttökerrat jäävät varsin maltillisiksi. Taffel sen sijaan on porskuttanut kovaa läpi TikTok-historiansa: joka kolmas video lähtee viraaliksi ja ylittää 100 000 katsojan rajan ja 87 % videoista saavuttaa yli 10 000 katsojaa.

Dark social sharing on erittäin vahvaa. Vaikka nimitys kuulostaa uhkaavalta, se ei todellakaan ole sitä! Taffelin fanit jakavat huikeita määriä sisältöjä mm. WhatsAppissa ystävilleen. Parhaiten menestyneet videot saavat tuhansia jakoja eli sisältö leviää tehokkaasti myös TikTokin ulkopuolelle.

4 582 314

näyttöä

476 244

tykkäystä

31 436

kommenttia

7 533

jakoa

11,3 %

engagement rate

23 500

seuraajaa

Tekijät

ASIAKAS

SUUNNITTELU & TUOTANTO