GRAND ONE 2022
KATEGORIAT: PARAS SOMEPRESENSSI & DIGITAALINEN SISÄLTÖMARKKINOINTI
OOMINAISTA SISÄLTÖÄ
JOKA KANAVAAN
Lähtökohta
Vuonna 2020 perustettu Oomi on nuori ja nälkäinen yhtiö – kuten mekin! Olemme luoneet Oomin somepresenssin alusta alkaen ja vieneet Oomin rohkeasti aina uusiin kanaviin. Oomin tunnistettava tyyli näkyy sosiaalisessa mediassa kullekin kanavalle ominaisella, oomimaisella tavalla!
Casessa mukana olevat somekanavat:
Facebook, Instagram, TikTok, LinkedIn ja Pinterest
Tavoite
Oomin tavoite on tehdä sähköasioista helppoja ja hauskoja. Oomilla on vahva visuaalinen brändi ja tone of voice, joka haluttiin tuoda sosiaaliseen mediaan. Somesisällöissä ei kuitenkaan haluttu jäädä vahvan visuaalisen ilmeen tai nokkelan sanakikkailun jalkoihin, vaan aidosti olla ihmisten arjessa läsnä, osallistaa ja tuoda helppoutta sähköasioihin!
Tavoitteena oli jalkauttaa Oomin brändi rohkeasti relevantteihin somekanaviin. Halusimme olla ensimmäinen sähköyhtiö TikTokissa sekä Pinterestissä. Onnistumista mitataan myynnin kasvulla, kommentoinnin sävyllä sekä kohderyhmän tavoittavuudella.
Strategia & insight
Sähkön ostaja jää pähkäilemään siirtomaksujen, aikasähköjen ja käyttöpaikkojen viidakkoon. Sähköä ostaessa ei ihan ymmärretä, mistä maksetaan ja mistä elementeistä sähkölasku rakentuu. Lähdimme ratkaisemaan tätä haastetta tuomalla Oomin sosiaalisen median sisältöihin tietoa ja iloa, jotka edistävät Oomin tavoitetta tehdä sähköasioista selkeitä.
OSALLISTAVAA
HAUSKAA
VINKIT
ASIAKASVIESTINTÄÄ
MYYVÄÄ
TOTEUTUS
Vuonna 2021 Oomi halusi olla ensimmäinen suomalainen sähköyhtiö TikTokissa, ja tavoite toteutui noin kuukautta myöhemmin. Tämän jälkeen Oomi halusi olla ensimmäinen suomalainen sähköyhtiö Pinterestissä, ja sekin otettiin haltuun saman tien. Ennakkoluulottoman on helppo ehtiä ensimmäisenä uusiin kanaviin!
Tutun tunnistaa! Oomin ulkoasu kaikissa digikanavissa on yhdenmukainen pienintäkin yksityiskohtaa myöten. Yhdenmukaisuus parantaa tunnistettavuutta ja brändin muistettavuutta. Oomille on luotu sosiaaliseen mediaan tunnistettavan tyyli, joka näkyy kuvissa, teksteissä ja grafiikoissa. Visuaalinen ilme, värit ja helppoudesta kertova tunnelma on viety jokaiseen kanavaan. Yhtenäisen ilmeen lisäksi jokainen kanava on rakennettu yksilöllisesti kanavalle tyypillisiä ominaisuuksia ja tyylejä hyödyntäen. Esimerkiksi Instagramissa olemme luoneet Oomille gifejä, osallistavan filtterin ja ottaneet haltuun niin Instagram Storiesin kuin Reelsitkin. TikTokissa videot on luotu nopeatempoisiksi ja viihdyttäviksi, Pinterestissä taas kuva kertoo kaiken tarvittavan.
KOMMENTEISSA KIITELLÄÄN
Instagramissa ja Facebookissa maksetun somen kautta postauksiin kertyi huikeat 543 279 sitoutumista vuoden aikana vaikka pääasiallinen tavoite olikin kasvattaa sähkösopimusten määrää.
TULOKSET
Maksetun somen kautta tehtyjen sähkösopimusten määrä kasvoi 120 % edellisvuoteen verrattuna. Instagramissa ja Facebookissa maksetun somen kautta näyttökertoja saatiin vuonna 2021 yli 49 miljoonaa. Luku on kasvanut edellisvuoteen verrattuna 157 %. Optimoidulla kohdentamisstrategialla onnistuimme saamaan näyttökertoja kustannustehokkaasti, ja CPM laski vuonna 2021 11 % verrattuna edelliseen vuoteen. Tavoitimme 60 % kohderyhmästä (18–65+-vuotiaat) maksetun ja orgaanisen somen kautta.
Instagramissa ja Facebookissa tavoitimme maksetun somen kautta yli 2,4 miljoonaa ihmistä: tavoitettujen ihmisten määrä kasvoi 36 % edelliseen vuoteen verrattuna. Orgaanisesti Instagramissa tavoitettiin vuonna 2021 1,1 miljoonaa ihmistä (14 % enemmän kuin vuonna 2020) ja Facebookissa 2,3 miljoonaa ihmistä (25 % enemmän kuin vuonna 2020). LinkedInin kautta tavoitimme vuonna 2021 lähes 200 000 suomalaista ja keräsimme yli miljoona näyttökertaa. TikTokissa kerättiin vuonna 2021 yli 10 miljoonaa näyttökertaa. TikTokista tuli Oomin seuratuin somekanava alle kahdessa kuukaudessa!
Oomi palkittiin MTV:n Kasvukeissi-kilpailussa parhaan brändinrakentajan palkinnolla helmikuussa 2022. Oomin tunnettuus kasvoi massamedian avulla yli 100 %. Tällä suorituksella Oomi loikkasi alansa kolmen johtavan brändin joukkoon!
+120 %
somen kautta tehtyjen sähkösopimusten määrän kasvu (vrt. edellisvuosi)
60,6 M
kokonaisnäyttökerrat somessa
+157 %
tavoittavuuden kasvu (vrt. edellinen vuosi)
543 279
sitoutumista julkaisuihin
10 M
näyttökertaa pelkästään TikTokissa
nro 1
ensimmäinen suomalainen sähköyhtiö TikTokissa ja Pinterestissä
TEKIJÄT
ASIAKAS
Isko Lappalainen, Head of Brand
Linda Katila, Digital Marketing Manager
Pauliina Peltomäki, Marketing Manager
SUUNNITTELU & TUOTANTO
Sara Miesmaa, asiakasvastaava & sisällöt
Taneli Lahtinen, Creative
DIGIMARKKINOINTITOIMISTO
Sirkku Pelkonen, Lead Paid Social Consultant
Taru Paavola, Paid Social & Programmatic Consultant