GRAND ONE 2024 | PARAS SOMEPRESENSSI

Tankin täydeltä tykkäyksiä

Lähtökohta

Nesteen asemat ovat olleet somessa jo vuosien ajan. Neste Bensiksen Facebook-sivu perustettiin vuonna 2012, Instagram-tili vuonna 2015 ja TikTok-tili vuonna 2020. Pitkään jatkunut tekeminen on jo auttanut löytämään keinoja Bensis-kansan viihdyttämiseen. He rakastavat osallistavia pelejä, arvuutteluja ja oman mielipiteensä esille tuomista. He innostuvat nähdessään tutun kauppiaan, kiinnostuvat kuullessaan ajamiseen liittyviä vinkkejä ja samaistuvat tunnistettaviin sisältöihin. Tekeminen ei kuitenkaan saa jämähtää paikoilleen, vaan sisältöjen on vuodesta toiseen pysyttävä tuoreina ja kiinnostavina – mutta edelleen Bensis-kansaa viihdyttävillä tavoilla. Niin myös vuonna 2023!

Strategia & insight

Liikenneasemat ovat paikkoja, joissa pysähdytään reissun päällä pitämään tauko tai kokoonnutaan kylien ja kaupunkien paikallisparlamenttien kesken. Ajanvietettä asemilla tarjoavat muun muassa sanomalehdet, ristikot, tutun kauppiaan tarinat, vallitsevan ajokelin päivittely ja hyvät eväät. Tismalleen samoja teemoja on lähdetty toteuttamaan myös Neste Bensiksen somessa – ja näitähän suomalainen autokansa rakastaa! Neste Bensiksen somesta on haluttu luoda sellainen ajanvietto- ja kohtaamispaikka, jona se myös tien päällä tunnetaan.

Luova ratkaisu

Neste Bensiksen somesisällöt perustuvat eri kanavien ja tavoitteiden pohjalta luoduille sisältökonsepteille. Brändi tarjoilee somessa ajanvietettä ja tietoa, joka ei liity vain Nesteen tuotteisiin ja palveluihin, vaan jonka avulla seuraajat voivat oppia parkkeerauksen salat, viihtyä ristikoiden parissa tai kertoa omia havaintojaan ja mieltymyksiään ajankohtaisiin teemoihin, kuten ajosäähän liittyen. Konseptien suunnittelussa on otettu huomioon testit ja tulokset useamman vuoden ajalta, ja niitä optimoidaan jatkuvasti kohderyhmän reaktioiden ja muiden tulosten perusteella. Jatkuvien ja tunnistettavien sisältökonseptien avulla Neste Bensis pysyy ihmisten mielessä, viihdyttää ja osallistaa.

Toteutus

Facebookissa pääpaino on ollut osallistavissa kuvasisällöissä. Niissä testataan tietämystä liikennemerkeistä ja -säännöistä, etsitään autoiluun liittyviä sanoja ristikosta, valitaan suosikkeja asemien valikoimasta sekä kuullaan kauppiaiden mielenkiintoisia tarinoita. Facebookissa hyödynnetään myös videosisältöjä, sillä niillä on erityisen hyvää potentiaalia lähteä leviämään myös orgaanisesti.

Instagramissa käyttäjien osallistaminen on Facebookin tapaan tärkeässä roolissa. Sisällöissä arvuutellaan autonosia, päivitellään vaihtelevia ajo-olosuhteita ja kerrotaan fiiliksiä ajamiseen liittyvistä aiheista emojeilla. Instagramissa on nuorempaa kohderyhmää ajatellen julkaistu myös humoristisempaa ja somenatiivimpaa sisältöä. Tästä esimerkkinä starter pack -konsepti, jossa vitsaillaan erilaisista autoiluun liittyvistä stereotypioista, kuten vanhempien kanssa autoilusta ja eri automerkkien omistajista.

TikTok taas on todellinen autoilijan vinkkipankki! Mitä asioita autosta olisi hyvä löytyä, miten varoituskolmiota käytetään, miten ajaa mahdollisimman turvallisesti lumisilla teillä, miten vapauttaa jumiutunut käsijarru… Näihin kaikkiin löytyy vastaus Neste Bensiksen TikTok-videoilta! Vinkkisisältöjen lisäksi TikTokissa julkaistaan muun muassa samaistuttavia autoilutilanteita, esittelyjä asemista ja arvontoja.

Tulokset

Ajanjakso: 20.1.2023 – 17.1.2024

Vuonna 2023 sisältöjen tuoreutta ja kiinnostavuutta mitattiin kanavakohtaisesti valituilla mittareilla. Facebookissa päämittarina oli orgaaninen näkyvyys ja Instagramissa sitoutumisprosentti. TikTokissa nähtiin edelleen suurta kasvupotentiaalia, joten päämittarina oli seuraajamäärän kasvu.

Facebookissa julkaisujen orgaaninen näkyvyys kuukaudessa oli keskimäärin yli 1,1 miljoonaa. Parhaimmillaan yksi julkaisu tavoitti orgaanisesti jopa miljoona käyttäjää! Vastoin yleistä trendiä, jossa yritysten on koko ajan haastavampaa saada orgaanista näkyvyyttä, Neste Bensiksen Facebook-julkaisujen orgaanisen näkyvyyden keskiarvo on vain noussut vuosi vuodelta.

Instagramissa sitouttavien julkaisujen kuukausittainen sitoutumisprosentti oli keskimäärin 11,16 %. Käyttäjät hurmasi erityisesti Starter pack -sisältökonsepti, jonka “Autossa faijan kanssa”  -julkaisulla oli 6 593 tykkäystä ja 404 tallennusta. Sitoutumisprosentti oli 15,25 %.

TikTokin seuraajamäärä kasvoi yli 14 700 seuraajalla. Seuraajia on yhteensä yli 38 300, ja kasvuprosentti oli noin 62 %. Eniten katsojia keränneellä videolla oli yli 824 000 katsojaa. Seuraajamäärissä tarkasteltuna Neste Bensiksen TikTok-tili on yksi suurimmista suomalaisista yritystileistä.

1,1 milj.

orgaaninen kattavuus keskimäärin kuukaudessa (Facebook)

11,16 %

sitoutumisprosentti keskimäärin kuukaudessa (Instagram)

14 712

uutta seuraajaa (TikTok)

148 232

seuraajaa yhteensä (Facebook)

15 469

seuraajaa yhteensä (Instagram)

38 317

seuraajaa yhteensä (TikTok)

Facebook

1 023 841 tavoitettua tiliä orgaanisesti

182 634 tavoitettua tiliä orgaanisesti

612 145 tavoitettua tiliä orgaanisesti

154 197 tavoitettua tiliä orgaanisesti

Instagram

17,20 % sitoutumisprosentti

15,25 % sitoutumisprosentti

15,14 % sitoutumisprosentti

14,08 % sitoutumisprosentti

TikTok

730 uutta seuraajaa

579 uutta seuraajaa

437 uutta seuraajaa

246 uutta seuraajaa

“Yhteistyö on sujunut MySomen kanssa loistavasti. Projektinhallinta on aina yhtä rautaista huolimatta tiukoista deadlineista, useista tekijöistä ja monista päällekkäisistä projekteista. Jatkuvassa yhteistyömallissa MySomen kanssa olemme löytäneet hyvän sävelen, jossa kehitämme tekemistämme datan pohjalta viikosta ja konseptista toiseen. MySome on pystynyt tarjoamaan erinomaista strategista suunnittelua liiketoimintatavoitteidemme saavuttamiseksi. Tulokset puhuvat puolestaan, yhteistyömme myötä olemme nostaneet somen tulostason uudelle tasolle. Jatkuvan tekemisen lisäksi MySome on mahtavasti pystynyt ottamaan koppia irrallisista projekteista ja yhteistyö myös meidän muiden kumppaniemme kanssa on ollut erinomaista. Ennen kaikkea arvostan rennon ammattimaista otetta, jonka myötä yhdessä tekeminen on äärimmäisen mukavaa.”

Tytti Oksanen, Social Media & Content Marketing Manager, Neste

Tekijät

Asiakas

Tytti Oksanen, Social Media & Content Marketing Manager
Minna Hämäläinen, Head of Marketing

Suunnittelu & tuotanto

Juha Karhu, Senior Specialist, Team Lead
Tuisku Nieminen, Creative
Jesse Lagus, Creative
Julia Herranen, Social Media Coordinator
Sisko Hast, Chief Client Officer