Lähtökohta
Yksityinen sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottaja Mehiläinen halusi löytää uuden tavan tarjota tutkittua ja luotettavaa terveystietoa inhimillisen ja samaistuttavan terveyssisällön kautta. Tavoitteena oli tarjota sisältöjä terveyskysymyksiin – myös sellaisiin, joita ei aina itse kehtaa kysyä. Mehiläinen halusi kohdata terveyden ja hyvinvoinnin teemoista kiinnostuneet helposti lähestyttävillä sisällöillä.
Strategia & insight
Inhimillinen lähestymistapa ja TikTokin luonne ohjasivat strategiaa ytimekkääksi: Mehiläinen haluaa tavoittaa terveyden ja hyvinvoinnin teemoista kiinnostuneet heidän ehdoillaan ja kanavanomaisella kielellä puhuen.
Luova ratkaisu
Ratkaisuna toimi kanavalähtöinen ajattelu: mennään sinne missä aikaa vietetään eli valjastetaan TikTok lääkäreiden ja muiden Mehiläisen asiantuntijoiden käyttöön! Formaatiksi valittiin lyhyet ja helposti kulutettavat sisällöt kiinnostavista terveyden ja hyvinvoinnin aiheista.
Toteutus
Valitsimme yhteistyön alkaessa vuonna 2021 tuoreen somekanavan, TikTokin. Sisällöt konseptoitiin yhdessä Mehiläisen omien asiantuntijoiden eli lääkäreiden ja hoitajien kanssa, lääketieteen asiantuntijuus ja kanavan tyyli huomioiden.
TikTokissa Mehiläisen asiantuntijat puhuvat aiheista peittelemättä ja kiertelemättä. Videoiden käsikirjoitukset ovat ytimekkäitä ja ne alkavat usein sitouttavalla “tiesitkö?” -kysymyksellä. Sisällöt suunnitellaan erityisesti nuorten aikuisten kohderyhmälle, jotka demografiatietojen mukaan viettävät kanavassa paljon aikaa.
Mehiläisen omat asiantuntijat ovat heittäytyneet innoissaan mukaan sisällöntuotantoon eikä Mehiläiseltä lopu aiheet kesken! Tekemistä kehitetään jatkuvasti nostamalla keskiöön monipuolisesti Mehiläisen eri alojen asiantuntijoita ja palveluita. Silti tekemisen ydin pysyy samana: me emme pönötä, vaan vaikeistakin terveysteemoista puhutaan suoraan ja kiertelemättä – aina vahva lääketieteen asiantuntijuus huomioiden.
Eniten tallennuksia (1 575) ajanjakson aikana ansaitsi intiimialueen sheivausvinkit
@mehilainenoy 5 vinkkiä sheivaukseen! 👆 #mehiläinen #tiesitkö ♬ alkuperäinen ääni - mehilainenoy
Eniten tykkäyksiä (18,5 K) ja jakoja (1 768) ajanjakson aikana sai erektioista kertova video
@mehilainenoy Tiesitkö tätä? 😊 #tiesitkö #mehiläinen ♬ original sound - mehilainenoy
Eniten uusia seuraajia (344) ajanjakson aikana tuotti video ylijännittyneen lantionpohjan tunnistamisesta
@mehilainenoy Mistä tunnistaa ylijännittyneen lantionpohjan? 🤔 Tsekkaa tämä video! #mehiläinen #fysioterapia #fysioterapeutti #lantionpohja ♬ Lazy Sunday - Official Sound Studio
Tulokset
Ajanjakso: 21.1.2022 – 19.1.2023
TikTok-kanavan tulokset ovat yltäneet Mehiläisen sosiaalisen median kanavien vertailussa huipputasolle ja ylittäneet odotukset niin tavoittavuuden kuin sitoutumisenkin suhteen. Vain kahden vuoden aikana tilin videot ovat keränneet yli 224 000 tykkäystä, joista yli 166 000 on tullut 21.1.2022–19.1.2023 välisenä aikana.
45
julkaistua videota
6,8 M
videon katselua
166 488
tykkäystä
6 844
jakoa
4 691
kommenttia
1 575 kpl
eniten tallennuksia yhdellä videolla
Tekijät
Asiakas
Iiris Meurman, Viestintäpäällikkö
Laura Martinsuo, Viestintäjohtaja
Suunnittelu & tuotanto
Sisko Mäkinen, Client Lead
Iisa Viremo, Social Media Coordinator