Kohdennettu mainonta tuo potentiaaliset asiakkaat luoksesi
Facebook-markkinoinnilla ja kohdennettulla mainonnalla tavoitat heidät, jotka eivät vielä tiedä tarvitsevasi sinua
Facebook-markkinointi ja kohdennettu mainonta on kuin 2010-luvun savumerkit, paitsi tarkempana. Eli ei lainkaan sama asia. Kohdennetun mainonnan etu on se, että kohdentaminen onnistuu niin laajasti, kun uskaltaa vain kuvitella. Kyseessä on siis loistava tapa tehdä uusasiakashankintaa, kertoa palveluistasi niitä mahdollisesti tarvitsevalle sekä kertoa uusista palveluistasi vanhoille asiakkaillesi.
Oletko koskaan miettinyt, miksi näet Facebookissa tietyn mainoksen? Kohdennettu mainos saattaa näkyä sinulle esimerkiksi siksi, että nettikäyttäytymisesi perusteella olet kiinnostunut tietystä aiheesta tai koska olet vieraillut tietyllä verkkosivulla. Mainontaa on mahdollista kohdistaa myös sijainnin perusteella tai esimerkiksi koulutustason perusteella, jos olet sen Facebookille kertonut. Facebook-markkinointi tarjoaa nyt jo lukuisia eri vaihtoehtoja, joita tulee lisää koko ajan.
Miksi kohdennettu mainonta?
Onko kohdennettu mainonta pelottavaa?
Ei. Ihmiset ärsyyntyvät enemmän mainonnasta, joka on kohdennettu huonosti. Tämä onkin perinteisten medioiden yksi ongelmakohta: esimerkiksi radiota kuunnellessa ärsyttävän mainoksen tullessa ilmoille ihminen vaihtaa kanavaa. Sosiaalisessa mediassa mainontaa ei pääse pakoon, mikäli haluaa kyseisiä palveluita käyttää. Tämä on ihmisillä tiedossa, joten sosiaalisen median mainoksia kohtaan ollaan suopeampia.
Facebook-markkinointi on nykyään jo arkipäivää, vaikkakin yhä kuulee kauhutarinoita siitä, kuinka puhelimesi salakuuntelee sinua, jonka jälkeen näet puhumistasi aiheista mainoksia. Vaikka kohdennettu mainonta taipuu moneen, se ei pysty salakuuntelemaan ketään. Olet kuitenkin todennäköisesti etsinyt esimerkiksi Googlesta tietoa puhumastasi aiheesta, jonka perusteella taas mainontaa ja Facebook-markkinointia on mahdollista kohdentaa. Foliohatut voi siis hyvillä mielin jättää takaisin hattuhyllylle – eikä puhelintakaan tarvitse kääräistä folioon.
Miten kohdennettu mainonta toimii?
Sosiaalisen median kanavista Facebook tarjoaa kattavimmat (ja luotettavimmat) vaihtoehdot mainonnan kohdentamiseen. Vaihtoehtoja onkin lukuisia! Demografisten tietojen (ikä, sukupuoli, sijainti) lisäksi voit näyttää mainoksiasi myös käyttäytymisen perusteella määriteltyihin kohdennuksiin, esimerkiksi kissoista tai pizzasta kiinnostuneille.
Kohdennettu mainonta toimii niin uusasiakashankinnassa, kuin nykyisten asiakkaiden sitouttamiseen. Tällöin on huomioitava sisältöjen muuttuminen kohderyhmän mukana – nykyisille asiakkaille ei kannata mainostaa superalennusta, jottei hän ärsyynny mahdollisesta hyödyntämättä jääneestä tarjouksesta.
Erilaisia vaihtoehtoja kohdentamiselle on siis lähes loputtomasti. Siksi kohderyhmän määrittäminen mainonnalle ei ole aina helppoa: mainoksen luovan sisällön (teksti, kuvat, videot jne.) on sovittava yhteen valitun kohderyhmän kanssa ja oltava sille kiinnostavaa. Kohdennettu mainonta ei siis yksin ole avain onneen – myös sisällön pitää toimia. Jos sisältö on kohderyhmän mielestä tylsää, edes kohdennettu mainonta ei pelasta sitä.
Kannattaako kohdennettu mainonta?
Kohdennettu mainonta yhdistettynä kohderyhmiin iskevillä sisällöillä sekä asiakaspalvelulla sosiaalisessa mediassa on kokonaisvaltainen paketti, jolla on mahdollista saada bisnekseen suurta boostia. Kun kaikki edellämainitut asiat ovat paletissa kohdallaan, yrityksesi saa todellakin sosiaalisesta mediasta kaiken hyödyn irti. Kaiken tämän kanssa ei kuitenkaan kannata jäädä yksin, sillä kanavat muuttuvat kovaa vauhtia, kuten myös kohdennetun mainonnan mahdollisuudet.
Jos aikaa tulokselliseen somemarkkinointiin ei irtoa päivästä yhtä tuntia enempää, jostakin on karsittava. Palavalla somesydämella varustettu tiimimme auttaa sinua mielellään pitämään pakettia kasassa – tarjoamme sosiaalisen median mainontaa, sisällöntuotantoa ja yhteisömanagerointia kokonaisvaltaisesti. Lue siis myös somestrategioista, asiakaspalvelusta sosiaalisessa mediassa sekä sosiaalisen median sisällöntuotannosta.