Eikö Facebook-mainoksesi pyöri? Facebook saattaa myös jumittaa tai muuta mukavaa, mutta tarkista varmuuden vuoksi listaus yleisimmistä syistä.
1. Mainoksessasi on liikaa tekstiä.
Suosittelen testaamaan mainosten kuvat Facebook Overlay Text Toolilla. Työkalun tuomio ei ole täysin luotettava eli mainoksesi voivat silti pyöriä tai olla pyörimättä. Hyvä nyrkkisääntö on max 20 % kuvasta tekstiä! Vaikka Facebook hyväksyy nykyään yli 20 prosenttia tekstiä sisältävät kuvat, on niiden saama näkyvyys huomattavasti heikompi. Huomioi, että Facebook voi tulkita logot tai muut “tekstimäiset”, graafiset kuviot tekstinä.
2. Kielletyt sanat, aiheet tai alat (kuten opintolainat tai pikavipit)
Tarkista Facebookin mainoskäytännöt. Mikäli mainostasi ei hyväksytä, voit korjata mainoksesi tai valittaa virheestä.
3. Liikaa huutomerkkejä!!!!!
Mainostajien ärsyttävä tapa, joka (onneksi) estää välillä mainosten käynnistymisen. Facebookissa on kiellettyä muun muassa välimerkkien väärinkäyttö ja kiroilu.
4. Liian pieni kohderyhmä tai budjetti
Kenties alle tuhannen hengen kohderyhmä tai kympin budjetti venytettynä kuukaudelle?
5. Liian alhainen manuaalinen hinta tai liiditavoite
Facebook haluaa tienata mainoksellasi. Mikäli määrittämäsi klikkihinta on liian alhainen tai liidejä ei ala kertyä, mainonta pysähtyy. Kokeile siis muuttaa kampanjan tavoitetta/klikkihintaa tai siirry huutokauppahinnoitteluun.
6. Mainostasi tarkistetaan
Kyllä, tässä voi mennä yli vuorokausi. Ajasta siis mainontasi aina etukäteen!
7. Olet rikkonut sääntöjä aiemmin tai Facebook ei ohjaa sivuillesi?
O-ou, pikaisesti yhteyttä Facebookiin!
Power Editorin käyttäjät! Onhan sinulla varmasti oikea ajanjakso tarkasteltavana, eikä esimerkiksi edellinen kuukausi? Tsekkaa varmuudeksi oikealta yläkulmasta tarkasteltava ajanjakso. 😀
Lue myös “Some-markkinoinnin synnit osa 1: Yleiset kirjoitusvirheet“.