GRAND ONE 2025 | PARAS SOMEPRESENSSI

Entistä makeampi yhteisö

Uusi vaihde karkkihyllylle

Lähtökohta

Vuoden 2024 alussa CandyKing oli saavuttanut tavoitellun tilanteen, johon moni brändi pyrkii: kohdeyleisöön kuuluva yhteisö oli vahvasti sitoutunut brändin sisältöihin, ja irtokarkit herättivät jo aktiivista keskustelua käyttäjien keskuudessa tilin kommenttikentissä.

Somepresenssin säilyttämiseksi kanava vaatii uusia sisältöideoita, rohkeita kokeiluja ja käyttäjiä houkuttelevia innovaatioita. CandyKingin oli keksittävä uusia tapoja osallistaa yhteisöään ja luoda sisältöä, joka puhutteli kohderyhmää aidosti ja tukien somepresenssin jatkuvuutta.

Strategia & insight

CandyKingin TikTok-kanava oli onnistunut houkuttelemaan sitoutuneen ja aktiivisen yhteisön, joka koostuu innokkaista kommentoijista ja keskustelijoista. Sitoutumisen säilyttämiseksi ja syventämiseksi tarvittiin kuitenkin uusia keinoja. Brändin markkinoinnin ydin “koska sinä valitset” ohjaa myös TikTok-sisältöjen suunnittelua sekä yhteisön sitouttamista mutta olisiko karkkikeskustelua mahdollista viedä kanavassa yli kommenttikenttien?

Tavoitteena oli luoda sisältöjä, jotka herättävät keskustelua, tarjoavat lisäarvoa ja ovat helposti samaistuttavia. Samalla halusimme antaa yhteisölle mahdollisuuden vaikuttaa sisällöntuotantoon. Tämä ei vain tehnyt sisällöistä vuorovaikutteisempia, vaan syvensi yhteisön sitoutumista brändiin.

Luova ratkaisu

Laadukkaat sisällöt ovat CandyKingin TikTok-läsnäolon ytimessä. Niiden avulla on onnistuttu herättämään keskustelua, viihdyttämään yleisöä ja tarjoamaan sisältöjä, jotka saavat käyttäjät palaamaan yhä uudelleen kanavalle. Vuonna 2024 brändi vei TikTok-strategiansa uudelle tasolle lisäämällä tekemiseen tehosteita sekä osallisti käyttäjät entistä voimakkaammin osaksi sisällön suunnittelua. Hauskojen ja toiminnallisten TikTok-tehosteiden avulla brändin näkyvyyttä pystyttiin kasvattamaan käyttäjien itse tuottamilla sisällöillä.

TikTokissa suosiotaan kasvattavat pelit, haasteet ja ranking-filtterit yhdistävät viihteen ja brändin näkyvyyden tavalla, joka vangitsee katsojien huomion. Myös suosituimmat sisällöntuottajat ovat auttaneet viemään näitä sisältöjä valtavirtaan. Heidän jakamansa videot keräävät satoja tuhansia näyttökertoja ja kymmeniä tuhansia tykkäyksiä, mikä tuo brändille huomattavaa näkyvyyttä – orgaanisesti.

Merkittävä uusi kulma CandyKingin TikTok-strategiassa oli käyttäjien vahvempi osallistaminen sisällöntuotantoon. Yhteisön toiveita kuunneltiin tarkasti, ja niiden pohjalta suunniteltiin uusia sisältöjä. Tämä lähestymistapa on paitsi lisännyt keskustelua ja hypeä myös tuonut konkreettista iloa käyttäjille – heidän ideansa muuttuvat todellisiksi osiksi brändin sisältöjä.

Toteutus

Sisällöntuotannossa otettiin aikaisempaa vahvemmin huomioon käyttäjien toiveet videosisällöistä – näin varmistettiin, että tuotettiin juuri niitä sisältöjä, jotka kiinnostavat käyttäjiä eniten, sekä vastattiin heidän kysymyksiinsä ja ideoihinsa suoraan videoilla. Keskustelun avaaminen, käyttäjien huomioiminen ja heidän aktivoimisensa osaksi sisällönsuunnitteluprosessia mahdollistivat entistä sitoutuneemman yhteisön rakentamisen. Ajatusta haluttiin laajentaa oman kommenttikentän ulkopuolelle ja inspiroida käyttäjiä tuottamaan sisältöä itse – tähän vastattiin TikTok-tehosteiden eli filttereiden keinoin. Tehosteiden suunnittelu ammensi ideoita käyttäjien keskusteluista sekä ajankohtaisista trendeistä. TikTok-tehosteet ovat osoittautuneet erinomaiseksi tavaksi aktivoida käyttäjiä ja vahvistaa brändin näkyvyyttä jopa omaa tiliä pidemmälle.

Ajanjaksolla tehostetta käyttäneiden videot keräsivät 5,2 miljoonaa näyttökertaa ja tehostetta kokeiltiin yli 360 tuhatta kertaa!

Tehostetta käyttäneet videot keräsivät 2,1 miljoonaa näyttökertaa ja tehostetta kokeiltiin 59,6 tuhatta kertaa ajanjaksolla.


Onnistuminen vaatii brändille sopivaa, lämpimän humoristista tone of voicea sekä nopeaa ja aitoa vuorovaikutusta, joka saa yleisön tuntemaan itsensä tärkeäksi osaksi CandyKing-yhteisöä. Trendejä seurataan tarkasti, mutta vain brändille sopivat ilmiöt valikoidaan osaksi sisältöteemoja. CandyKing hyödynsi TikTokin trendit ja tehosteet tavalla, joka ei vain viihdyttänyt, vaan toi valinnanvapauden teeman esiin uudessa valossa. Tuloksena oli dynaaminen TikTok-kanava, jossa karkkien inspiroimat aiheet elivät ja kehittyivät yhdessä yhteisön kanssa.

 

Vuoden 2024 TikTok-toiminta toi valinnanvapauden ajatteluun uusia ulottuvuuksia. Käyttäjien kommentteihin perustuvat sisällöt ja toiminnalliset tehosteet ovat rikastaneet brändin kanavaa ja vahvistaneet sitoutumista. Aiemmin toimiviksi todetut konseptit vietiin uudelle tasolle samalla kun brändin ympärille kehittynyt yhteisö otettiin entistä paremmin osaksi sisältöprosessia. Teemalliset karkkien keräyshaasteet ovat olleet käyttäjien suosima konsepti ja keräyshaasteissa on huomioitu myös mm. juhlapäiviä. Juhlapäivien keräyshaasteilla on tavoiteltu irtokarkkien aseman vahvistamista osana suomalaisia juhlapyhiä. 

Toteutettuja käyttäjien toivomia sisältöjä:

  • Eriväristen karkkien keräyshaasteet
  • Teemalliset karkkikulhot juhlapäivien inspiroimana
  • Kiperät ”gramma-haasteet”, jotka herättävät sekä naurua että kilpailuhenkeä

Tulokset

Ajanjakso: 18.1.2024 – 23.1.2025

Ajanjaksolla julkaistiin yhteensä 26 videosisältöä ja kaksi TikTok-tehostetta. Käyttäjät julkaisivat yhteensä 8 681 videota joissa käytettiin CandyKingin julkaisemia tehosteita! Tehosteilla tartuttiin kanavassa trendaaviin elementteihin ja ajankohtaisuus näkyy myös tehosteiden kokeilujen sekä näkyvyyden luvuissa.

CandyKing-yhteisö kasvoi vuoden aikana 7 952 seuraajalla ja käyttäjien sitoutumista saatiin kasvatettua erityisesti kommenttien osalta – selvää on, että irtokarkit puhututtavat TikTok-kansaa yhä ja käyttäjien ideoihin tarttuminen on kannustanut käyttäjiä sitoutumaan sisältöihin entistä enemmän.  Sisältöjen levikkiä tuetaan mainonnalla, jossa taktiikaksi on valittu sekä videon katseluiden että kattavuuden tavoittelu.

30,1 milj.

videon katselua

7,3 milj.

tehostetta käyttäneiden videoiden näyttökerrat

26

julkaistua videota

120 306

tykkäystä

8 288

kommenttia

7 952

uutta seuraajaa

Tekijät

Asiakas

Elina Levonmaa, Product Group Manager, Cloetta
Terhi Halsvaha, Digital & Social Media Manager, Cloetta

Suunnittelu & tuotanto

Emma Sassi, Creative 

Jenna Ojala, Creative Project Lead