Markkinointi Jodelissa – räävitöntä huutelua?

Jodlaatko? Etenkin opiskelijapiireissä Jodel on luonnollinen osa elämää – anonyymeissa keskusteluissa puhutaan asioista maan ja taivaan väliltä. Meidän toimistolla Jodelista luetaan julkkisjuoruja, kerätään ravintolavinkkejä sekä äänestetään siitä, kenen kohtalona on keittää kahvit. Anonyymi Jodel ei tunne brändejä tai maksettua markkinointia (tätä odotellessa...).

jodel_some_markkinointi

Miten markkinoija voi iskeä kanavaan, jossa mainostaminen ei kuulu kulttuuriin? Jodelia hyödyntääkseen kanavan käytösnormit täytyy todella taitaa – täällä ei rahalla pärjätä.

1. Ammenna keskusteluista ja pysy mukana trendeissä

Kun jotain mielenkiintoista tapahtuu, Jodelissa puhutaan siitä varmasti. Huhutaan, että monet toimittajat hakevat Jodelista aiheensa. Jodelissa keskustelu tapahtuu kanavakohtaisesti (tsekkaa esimerkiksi @aasiakas) tai yleisellä, sijiantiin perustuvalla seinällä.

2. Kaikki irti sijainnista

Sijaintiin perustuva Jodel näyttää viestit läheltäsi. Monilla on kuitenkin tallennettu kotikaupungiksi Helsinki, jonka kanavilla tapahtuu eniten. Näin voi mökiltä käsin jodlailla menemään, maaseuduilla kun keskustelu tuppaa jäädä tyngäksi.

Etenkin kivijalkojen kannattaa olla hereillä – @ravintolavinkit-kanavalle voit heittää vaikka kuvan lounasmenusta tai vastata lähialueen kyselijöille, jotka etsivät kasvisruokaa.

3. Hyödynnä anonyymiteettia / Tunnistaudu!

Tilanne missä voit sanoa mitä vain – täydellistä! Jodelin hienous on kuitenkin käyttäjäperusteinen moderointi. Suora, mitäänsanomaton mainoksesi miinustetaan pois välittömästi. Jodelissa viesti poistuu automaattisesti saadessaan viisi miinusääntä. Nopealla moderoinnilla estetään suorat kiusaustapaukset ja yksityishenkilöiden nimien tai yhteystietojen leviämiset.

Jodlatessa saat yllättävän paljon paikkoja boostata brändiäsi kulttuuriin sopivalla tavalla. Olemme jakaneet asiakkaidemme parhaita tarjouksia @alennuskoodit-kanavalla ja keskustelleet aiheeseen sopivissa kanavissa. Esimerkiksi kesätekemisiä kyselevälle voimme vinkata PowerParkista.

Vaikka Jodel on anonyymi, siellä jaetaan paljon reaaliaikaisia kuvia, joilla voi tunnistautua. Kuva naamastasi todistaa identiteettisi. Esimerkiksi @KY-kanavalla kysellään proffilta tenttiarvosteluiden etenemisestä – vastauksena saadaan kuva tenttipinosta sekä arvio korjausajasta.

4. Ymmärrä kulttuuria

Äänensävy ja sisällöt täytyy olla hallussa. Jodel on nopeatempoinen kanava ja surkeat keskustelunaloitukset kuivuvat nopeasti kasaan. Älä toitota, vaan luo keskustelua.

Jodel ei vielä ole monen kanavapaletissa, mutta sen toimintalogiikkaa on hyvä ymmärtää. Etenkin isojen brändien kannattaa miettiä some-aspan laajentamista myös Jodeliin. Käyttäjälähtöinen moderointi, anonymiteetti ja sijaintiin perustuvat keskustelut ovat tätä päivää – hyvästi vauva.fi!

Markkinointi Jodelissa – räävitöntä huutelua?

Mp markkinoinnista Jodelissa – U/M?
(Suomennettuna: mielipide Jodelista – uhka vai mahdollisuus?)

MySomen Juhan syy poistua Jodelista:
“Sielu näivettyi ja meni kuolioon”

2018-08-12T21:34:35+00:00toukokuu 11th, 2018|#markkinointi, #pinnalla, #some|

About the Author:

Jenni Kynnös
Jenni Kynnös luotsaa MySomea toimitusjohtajan penkiltä.