Aprillia! – pilailun perusteet sosiaalisessa mediassa

Kuraveden luvattua päivää vietettiin taas eilen. Aprillipäivä somessa voidaan jakaa karkeasti kolmeen luokkaan:

  1. Oivaltavat ja hauskat (brändi)sisällöt
  2. Mitäänsanomattomat / pakolla pusketut sisällöt
  3. “Olen raskaana / kihloissa / jalka murtui / kolarissa” -perseilyt

Koostin muutaman pointin, joiden avulla pääset kipuamaan kohti onnistunutta aprillipilaa.

1. Tunne kohderyhmäsi

Markkinoinnin “pyhä sääntö”, jonka pitäisi ohjata koko pilan suunnittelua. Mikä todella iskee kohderyhmääsi? Mikäli markkinasi eivät ole todella rajatut ja haluat mahdollisimman laajan näkyvyyden pilallesi, valitse tunnettu aihe. Me pilailimme PowerParkin asiakkaiden suosikkivuoristoradalla saaden vauhtihirmut pelästymään ja vuoristoratoja välttelevät naureskelemaan, että nyt hekin uskaltautuvat kyytiin. WWF Suomi esitteli malliesimerkin onnistuneesta pilasta etsien Pullervolle tuuraajaa. Postaus keräsikin vaikuttavat 1295 jakoa!

Jäynäytimme aprillipäivänä PowerParkin seuraajia
WWF etsi Facebook-aprillipilassaan Pullervolle tuuraajaa

2. Yksinkertainen on kaunista

Liian pitkä ja monimutkainen copy pilaavat hyvänkin idean. Pidä siis homma simppelinä! Karhu toteutti loistavasti pilansa. Selkeä 10 sekunnin video, joka ei tarvinnut tuekseen ääniä ja selkeä copy, avot! Me pilailimme asuntoilmoituksilla – ROOF Group kaupitteli hieman erikoisempaa kohdetta aprillipäivänä.

Toteutimme ROOF Groupille aprillipilan Facebookiin!
Karhun oivaltava aprillipila Facebookissa

3. Iske kiinni – mahdollisuus markkinointiin!

Aprillipilat keräävät hyvin orgaanista näkyvyyttä. Leikittele siis palveluillasi tai tuotteillasi. Maksettu mainonta tekee myös tehtävänsä – panosta siis muutama kymppi tarkasti valittuun kohderyhmään.

Haluaisitko lumitalon? Lappli-Talojen aprillipilassa tarjottiin iglutaloa.
KuumaLähde hauskuutti Facebook-aprillipilallaan
Aprillipäivänä AINA-keittiöt julkaisi Facebookissa kissakeittiön

Ruokabrändeillä on aprillipäivänä helppoa. Klassinen kikka on luoda tuotteesta hassu makuversio. Pingviini-jäätelö onnistui Instagramissa hyvin. Ideaa sillijäätelöstä twistattiin vielä copyssa – jäätelö oli suunnattu pingviineille!           

Maistuisiko Silli-jäätelö? Pingviini-jäätelö hauskuutti Facebookissaan.

4. Älä pahoita mieltä

Aprilli ei oikeuta pilkkaamaan ketään ja pilan pitäisi olla hyväntahtoinen. Pila voi pelästyttää, mutta lopputulemana kuuluisi olla huojennus harmistuksen sijaan. Ei kannata siis hehkuttaa läpällä uutta ominaisuutta, joka oikeasti olisi haluttu ja mahdollinen toteuttaa.

Tiketti huiputti kansaa RuisRock 2:sella – erittäin hyvin napattu ajankohtainen aihe, mutta lippujen loppuunmyynti on lähinnä aiheuttanut Ruissi-ahdinkoa. Pila nauratti, mutta pettymyksen kautta.

5. Oikaisumahdollisuutta ei ole

Et tule enää tavoittamaan kaikkia aprillipilan “uhriksi” joutuneita. Tuttavani uskoo vieläkin citykanien levittävän kuppaa, kiitos vuosien takaisen aprillipilan (Vantaan Sanomat jos oikein muistan?). Pilaile siis niin, ettei siitä koidu haittaa, vaikka legenda jäisikin elämään. Toki sosiaalisessa mediassa kommenttikenttä paljastaa homman todellisen luonteen.

Vaikeuksia keksiä hauskaa pilaa? Jätä tekemättä. Toteutimme vain niille asiakkaille pilat, joille keksittiin osuva ja brändiä tukeva, hyväntahtoinen aprilli.

Lopetetaan IKEAn lihapullatuoksukynttilöihin (mahtava idea!).

Ikea säväytti lihapulla-tuoksukynttilällään aprillipäivänä
2018-08-12T21:02:05+00:00huhtikuu 2nd, 2018|#facebook, #markkinointi, #mysome, #some|

About the Author:

Jenni Kynnös
Jenni Kynnös luotsaa MySomea toimitusjohtajan penkiltä.